De kansen op strategische veranderingen bij TomTom nemen toe. Dat concludeerden analisten van Rabobank maandag, naar aanleiding van het interview met TomTom-topman Harold Goddijn dat zaterdag in NRC Handelsblad werd gepubliceerd.
Daarin gaf Goddijn aan dat TomTom de consumententak wellicht van de hand doet. Volgens Rabo zou dat een zinnig besluit zijn. TomTom zou daarbij volgens de analisten een deal met een Aziatisch bedrijf kunnen overwegen, vergelijkbaar met de verkoop van de televisietak van Philips. TomTom zou dan jaarlijks inkomsten uit licenties krijgen met een percentage van de verkoopopbrengsten.
Ook een verkoop-en-huurovereenkomst met betrekking tot de kaartendivisie kan waarde creëren voor aandeelhouders, denkt Rabo. Door de hoge vaste kosten voor het up-to-date houden van de kaarten kan TomTom de waarde van die divisie momenteel niet volledig benutten.
Speculatie
SNS acht de kans op een verkoop niet groot, maar verwacht wel dat de speculatie erover weer toeneemt. Volgens analist Martijn den Drijver is het niet eenvoudig om de consumententak af te splitsen. Het overblijvende deel van het bedrijf zou wel eens verliesgevend kunnen zijn, stelde hij. De analist wijst er verder op dat Goddijn meer open lijkt te staan voor een interessant bod op TomTom dan voorheen.
Rabo en SNS hanteren beide een koopadvies voor het aandeel TomTom. Dat noteerde maandag om 9.29 uur 6 procent hoger op 4,01 euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl